Головна | | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

Слава Ісусу Христу! Ви увійшли як Гість | Група "Гості" | Слава Ісусу Христу! Вітаємо Вас,Гість | RSS

Путівник сайту
Міні-вісточки
Наша історія
Друзі пропонують
Наша статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Вітаємо нового користувача Микола
Головна » 2014 » Березень » 9 » До 200-річниці з дня народження Тараса Шевченка. Духовне слово Кобзаря
16:59
До 200-річниці з дня народження Тараса Шевченка. Духовне слово Кобзаря

До 200-річниці з дня народження Тараса Шевченка

Святе Письмо Шевченко знав із дитинства, бо чув його з уст діда та батька; заслуховувався співом лірників і кобзарів про Ісуса та Лазаря на базарах. Навчаючись грамоти у сільського дяка, Тарас першим із учнів після вивчення "азбуковника" перейшов до читання Псалтиря. Повертаючись додому, ще подовгу зачитувався Псалмами, декламував їх уголос, захоплюючись мелодикою та красою слова. Часто п’яний дяк посилав Тараса до осиротілих родин читати Псалтир, оплакуючи небіжчиків. Згодом Шевченко писав про це в автобіографії і повісті "Княгиня". 

Малий пастушок знав Псалми із збірки Григорія Сковороди, коли, ховаючись у бур’янах, списував їх до свого зошита. Тоді ці пісні були для сироти не лише втіхою, а й підтримкою та особливим натхненням до молитви.

Про своє раннє спілкування з Богом Шевченко щиро й зворушливо описав у вірші "Мені тринадцятий минало…":

«Уже покликали до паю,

А я собі у бур’яні

Молюся Богу… і не знаю,

Чого маленькому мені

Тоді так приязно молилось,

Чого так весело було?»

Можливо, саме в такому молитовному ключі – вічна таємниця поезії Кобзаря, сумірного з ладом народної душі, спраглої любови, правди і добра?

Згодом, коли за плечима Шевченка був певний життєвий досвід, відбулося глибше усвідомлення християнських ідей. Навчаючись в Академії мистецтв у Петербурзі, художник поглиблено студіював Біблію, проникаючи у світ її образів і сюжетів, створених видатними європейськими майстрами пензля. Ще одним стимулом поглибленого осмислення Святого Письма було знайомство Тараса Шевченка в 1843 році з фанатично віруючою Варварою Рєпніною, котра подарувала йому Біблію. Невипадково ж сама поема "Тризна" з посвятою княжні – перший твір поета, епіграфом до якого взято слова апостола Петра, де автор виразно висловив і свої заповіти: братолюбство та віра в Бога. Поет свідомо покладає на себе місію натхненного провідника Слова правди – минулої, сучасної і майбутньої; правди, що йде від Бога:

«Молюся, Господи, внуши їм

Уст моїх глаголи.»

1845 року поет переспівав 10 Псалмів із Псалтиря і записав їх до альбому "Три літа". Поет обрав саме ті Псалми, які найбільше нагадували долю України та його власну. Цикл "Давидові Псалми" щонайпереконливіше підсумував як духовне зростання Кобзаря, так і його творчості. 

Його віра була й залишається однією з найбільших контраверсій у Шевченкознавстві. Словесна й художньо-мистецька творчість його не дає однозначної відповіді, як Шевченко ставився до Бога, до Церкви, до релігії й віровизнання. І це не тому, що в нього на ці проблеми були суперечливі, непослідовні чи плутані погляди, навпаки, вони у нього системні, ясні й визначені. 

Тарас Шевченко, беззавітно вірячи в Бога і будучи українським християнином, мав доволі критичний погляд на морально-етичні й обрядові аспекти православ’я російського, яке, на основі реакційної неєвангельської формули "православія, самодержавія і народності”, зрослося з деспотичним монархічним режимом. 

Знайомлячись з з таорами поет, ми бачимо, що релігійність Шевченка має барву рідної поетові православної Церкви, під час посту постився і приймав святі тайни (сповідався й причащався). Взагалі не розривав з церковними формами релігії своїх батьків.

Шанобливе синівське ставлення Шевченка до трьох осіб одноістотної й нероздільної Трійці, до Богородиці і святих, повага до ікон і особисте малювання ікон, чисельні малюнки на релігійні теми – все віддзеркалює його християнський світогляд, його нездоланну віру в Бога. 

Всеупованіє моє

Всеупованіє моє

На Тебе, мій пресвітлий раю,

На милосердіє Твоє,

Все упованіє моє

На тебе, Мати, возлагаю.

Святая сило всіх святих,

Пренепорочная, Благая!

Молюся, плачу і ридаю:

Воззри, Пречистая, на їх,

Отих окрадених, сліпих

Невольників. Подай їм силу

Твойого мученика-Сина,

Щоб хрест-кайдани донесли

До самого, самого краю.

Достойно пєтая! Благаю!

Царице неба і землі!

Вонми їх стону і пошли

Благий конець, о Всеблагая!

Не тільки змістом, а й молитовним настроєм, емоційним звертанням і проханням до Богородиці, чудовою чисто євангельською ритмікою і строфікою, а також щедрим та делікатним і щиро українізованим використанням церковнослов’янизмом – це суто православна похвала Марії, довершена молитва великої поетичної сили. Ці початкові слова з Шевченкової поеми "Марія” таки треба було б включити в українські молитовники! Серед низки прославлень Діви Марії, це безумовно була б молитва-перлина, створена до того ж великим національним поетом-християнином. На відміну від переважної більшості людей, які у молитвах звіряють свої особисті клопоти і просять про індивідуальну допомогу, Шевченко молиться до Богородиці, за "окрадених сліпих невільників”, тобто за свій цілий народ, може за все людство. 

Отже саме існування такої близькості давало деяке право на незадоволення. У Шевченка можна знайти саме такі звертання до Бога, у яких він висловлює своє незадоволення від невідповідності реального життя ідеалу справедливості, який мав би втілювати Господь Бог.

«Пробудися! Чого спиш. Господи?

Встань, не відкидай нас навіки!

Чого закриваєш лице твоє,

Забуваєш за горе наше і тісноту нашу?»

("Давидові псалми” Псалом 12 )

Шевченко був християнином філософічного складу думання, який, як і апостол Павло, готовий був навіть душу погубити, аби лиш його народ був помилуваний і прощений, аби зменшилисячи й зовсім були скасованійого страждання

«Воскресну нині! Ради їх,

«Воскресну нині! Ради їх,

Людей закованих моїх

Убогих, нищих… Возвеличу

Малих отих рабів німих!

Я на сторожі коло їх

Поставлю слово.»    ("Подражаніє ІІ Псалму” )

 «Вулканічна сила науки Христа термосить душу Кобзаря, – пише один з найбільших дослідників Тарасової літературної спадщини професор С.Смаль-Стоцький, -  і від цього чуємо в його поезії неначе грім землетрусу, що все наново виривається на верхи, щоб усім суєсловам і лицемірам пригадати слово істини і закон братньої любові…»  

М. Гнатишак у 1936 році зробив своєрідний підрахунок. У «Кобзарі» всіх віршованих творів – 218, з них  у 143-х згадується про Бога, загалом 600 разів. У шести поезіх автор згадує про святе причастя, у 27-звертається до Господа власними поетичними молитвами. «Щоденник, - писав М. Гнатишак, - не менш, як і його твори, наповнений майже на кожному кроці згадками про Бога та про свої щоденні молитви…

Молюся, Господи, молюсь!

Хвалить тебе не перестану!”

 «Тепер і тільки тепер я вповні увірував у слова «Любя наказуючи», – пише Т.Г.Шевченко, - тепер молюся і дякую Йому за безмежу любов до мене, за подароване випробування. Воно очистило і зміцнило моє бідне хворе серце, воно відвело призму від очей моїх, крізь яку я дивився на людей і на самого себе. Воно навчило мене, як любити ворогів і тих, що ненавидять нас. А цьому не навчить ніяка школа, крім важкої школи випробувань і довготривалої бесіди з самим собою. Як золото з вогню, як немовля з хрестильні «я виходжу з похмурого Чистилища…»

«Щоб зрозуміти зміст того, що ми переживаємо сьогодні з таким страхом і трепетом, потрібно в одній руці тримати Священне Писання, а в другій – Кобзар нашого Тараса. І тоді наше серце оживе, а вухо відкриється», – переконує Блаженні ший Святослав.

Переглядів: 1175 | Додав(ла): Оксана | Рейтинг: 4.7/3
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Календар
«  Березень 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Пошук
Прочанські вітання
[13.12.2022]
Вітаємо Андріану Шуригайло з Днем народження (0)
[12.12.2022]
Вітаємо Олександра Федорука з Ковеля (0)
[11.12.2022]
Наші вітання для Андріани Комарницької з Дрогобича (0)
Нові статті
[31.01.2022]
Чомусь мені все так здається... (0)
[27.01.2022]
Збірка заробітчанської поезії "Журавлині ключі" (0)
Свідчення
[07.09.2022][Враження]
Пісня "Ти моя Мати, Царице Небесна" (0)
[05.10.2021][Враження]
Відстані не мають значення, коли там мене чекають... (0)
[23.12.2019][Подяка]
Будьмо "скорі до слухання, повільні до говорення,  непоквапні до гніву" (0)
Друзі сайту


Копіюючи інформацію з сайту, робіть посилання на неї. © 2024