Час святого Великого Посту – це час
особливого внутрішнього і зовнішнього умертвіння і покути. Тому що ця духовна
боротьба триває довший час, звичайно може бути так, що перші тижні посту ми
практикуємо ревно й мужньо, але відтак помалу фізично й душевно ослабляємо.
Свята Церква, маючи на увазі неміч і нестійкість людської природи, ставить
посеред посту перед нашими очима надзвичайно могутню спонуку до витривалої
духовної боротьби, а нею є святий Хрест.
У третю неділю посту свята Церква для ободрення і підкріплення нашого
духа каже нам в особливіший спосіб почитати святий Господній Хрест. Звідси і
назва цієї неділі: Неділя Хрестопоклонна. Вона пригадує нам сильну зброю, що її
має кожний християнин у боротьбі з ворогами за своє спасіння, а тією зброєю і є
святий Хрест. Він має пригадати нам безконечну Божу любов до нас, Христові
страждання задля нас і наш обов’язок мужньо нести свій хрест щоденного життя.
До всіх кличе Ісус: «Коли хто хоче йти за мною, нехай себе зречеться, візьме
щодня на себе свій хрест і йде за мною… Хто не несе свого хреста, і не йде
слідом за мною – не може бути моїм учнем» (Лк. 9,23 і 14,27). У Хрестопоклонну
Неділю Хрест виступає перед нами, як знаменно сили, знаменно спасіння та
знаменно перемоги і тріумфу. Також причиною почитання чесного і животворного
Хреста у третю неділю Великого Посту є те, що 40-дневним постом якось ми
розпинаємося напастовані пристрастями стаємось огірчені, зневірені і знеможені,
то ставиться перед нами чесний і животворний Хрест, щоб він нас відсвіжив,
покріпив. Подібно, як ті, що відбуваючи довгу й тяжку дорогу, чуються змучені,
і коли знайдуть дерево багате в тінисте листя, трохи там відпочивають і наче
відмолодившись, ідуть у дальшу путь, так і сьогодні, в часі посту й посеред прикрої
дороги й подвигу святі Отці посадили життєдайний Хрест, щоб дав нам відпочинок
і прохолоду та щоб нас утомлених зробив мужніми й легкими до дальшого труду.
Митрополит Андрей Шептицький ЧСВВ у своєму
посланню «Про почитання св. Хреста» так каже про його почитання у
Хрестопоклонну Неділю: «Не можна яскравіше й величніше представити суті
почитання Хреста, як це представлено у Хрестопоклонну Неділю. Наш обряд завжди
лучить це почитання з почитанням Воскресіння: «Хресту Твоєму поклоняємося, Христе,
і святе Воскресіння Твоє славимо». Це християнське поняття хреста. Поза ним
християнин бачить славу воскресіння і радості вічного блаженства». Для більшої
заохоти до почитання святого Хреста часто пригадуймо собі глибокі думки, що
вийшли з уст великого почитателя святого Хреста св. Єфрема Сирина (+373):
«Хрест – воскресіння мертвих. Хрест – надія християн. Хрест – жезл хромих.
Хрест – потіха бідних. Хрест – скинення гордих. Хрест – надія безнадійних.
Хрест – керма для плаваючих. Хрест – батько для сиріт. Хрест – пристань для
терплячих. Хрест – охоронець для юнаків. Хрест – слава для мужчин. Хрест –
вінець для старців. Хрест – невинність для дівиць. Хрест – хліб для голодних і
джерело для спрагнених…»
Справді Хрестопоклонна Неділя вчить нас розуміти
превелике значення святого Хреста для нас не тільки в часі посту, але і для
нашого цілого життя. Ця неділя показує нам, що де Хрест, там сила, там
перемога, там спасіння і там запевнене Воскресіння до вічного щасливого життя.
Підготував
Германович Микола М.
|