Міжнародна науково-практична конференція на
тему: «Транснаціональні сім’ї як наслідок української трудової еміграції: проблеми
та шляхи їх розв’язання» завершила свою роботу у Львові, 22 березня 2012 року. Серед
організаторів заходу: Міжнародний інститут освіти, культури та зв’язків з
діаспорою (МІОК), Всеукраїнський благодійний фонд «Запорука», Soleterre –
Strategie di Pace ONLUS.
Як
повідомляють організатори, у конференції взяло участь понад 100 учасників,
серед них 20 з-за кордону. Захід відбувся у формі наукового діалогу,
презентацій практичного досвіду громадських організацій та майстер-класу
українських та італійських спеціалістів.
Варто
зауважити, що цьогоріч організаторам вдалось зібрати навколо проблеми
мігрантства різні структури, як громадські, так і церковні, також структури
місцевого самоврядування.
Однак,
незважаючи на запрошення, надіслані представникам влади, прибулу делегацію з
Києва, зокрема Михайла Ратушного, голови Всесвітньої координаційної ради,
організатора-партнера, духовенство, та гостей з Італії, які не погребували своїм часом і приїхали на один
день до Львова, щоб взяти участь в обговоренні проблеми, єдиним представником
владних структур був депутат Львівської обласної ради, Петро-Василь Камінський,
який представляв Комісію з питань молодіжної політики, фізичної культури,
спорту і туризму, що знову ставить великий знак питання щодо пасивної мовчанки
представників вищих владних структур.
Про
стратегічну працю Церкви з міжнаціональними сім’ями трудових мігрантів розповів
о. Василь Поточняк, виконавчий секретар Пасторально-місійного відділу УГКЦ.
Він, зокрема, детально представив присутнім значення та діяльність відділу,
утвореного Синодом єпископів у 2008 році, в Україні і за кордоном. Зазначив, що
відділ координовано займається роботою з мігрантами та їхніми родинами (Комісія
у справах мігрантів), іммігрантами та біженцями (єзуїтське служіння), морським
капеланством (Одесько-Кримський екзархат). У цьому ПМВ в Україні допомагають
єпархіальні та екзархальні референти у справах мігрантів та іммігрантів. ПМВ
також співпрацює з духовними семінаріями та монастирями задля виховування
душпастирів і монашества до місійного служіння, з єпархіальними Карітасами,
Українським Католицьким Університетом, Мирянською, Катехитичною, Молодіжною,
Євангелізаційною комісіями задля розвитку душпастирського служіння мігрантам та
їхнім родинам. Також є співпраця з громадськими організаціями та науковими
інституціями в Україні й за кордоном. Поза Україною ПМВ задля надання духовної
опіки трудовим мігрантам співпрацює з єпископами – Апостольськими візитаторами,
Апостольським делегатом, Генеральними вікаріями, пасторальними Координаторами,
парохами та капеланами УГКЦ у країнах перебування наших вірних.
Звертаючись до
учасників конференції, секретар відділу зауважив, що за час його перебування в
Україні (третій рік) відбулись диспути, конференції, круглі столи, що, як він
зауважує, є необхідністю, «бо там ми можемо пропонувати і сходитись до
означення проблем і потреб, які треба представити», але, як він говорить, «віз
і нині там». «За три роки ми в державі створили щось таке крихітне, що навіть
не можна вловити, – зауважує о. Василь, – якщо ми за найближчих три, чи десять
років ще таке щось маленьке створимо, то який сенс тих конференцій: просто
поговорити і поскаржитись владі?», – запитує священик і заохочує зорганізувати
зусилля до однієї-двох глобальних ініціатив і чітко відстоювати на кожних
конференціях, а відтак поступово вносити пропозиції в тих ділянках. «Запитуймо,
чому, наприклад, за три місяці не зроблено нічого, або мало зроблено в тій, чи
іншій ділянці, бо, коли говоримо загально, – воно не дуже йде», – зауважує
секретар відділу.
Спогадуючи
«Київські діалоги» у Берліні, звернув увагу, що українська еміграція – це
еміграція, яка входить в контекст урбанізованого світу, де, на даний час, у
світі понад 200 млн. людей є мігрантами. Наголосив, що специфіка української
еміграції є жіночою – 78% - 86% – це жінки в італійських місцевостях, «а це, –
на його думку, – вже особливість, яку
теж варто брати до уваги».
У своїй
доповіді «Міжнаціональні сім’ї трудових мігрантів у досвіді служіння Української
Греко-Католицької Церкви», торкаючись проблеми міжнаціональних сімей,
констатував, що ця тема майже не обговорюється, але вона існує – і то гостро. Звернув
увагу на те, що часто «ми як держава залишаємо своїх людей, мотивуючи тим, що
вони можуть прийняти громадянство тієї країни, в яку виїхали. А це ж потенціал!»,
– наголошує священик і додає, що не завжди асиміляція є такою масовою, «особистості створюють італо-українські
асоціації і мають кращий вихід на владу, щоби допомагати». Висловив думку, що
нам усім варто було б звернути увагу на тих людей, бо «вони є безпосередніми
дипломатами в колі родини, в їхньому суспільстві», – зауважив священик і закликав не втрачати їх.
Відтак,
торкаючись теми життя українця за кордоном, розповів про звуженість такого
стилю життя до трикутника – наймана
квартира, робота і магазини, що робить людей замкнутими, напруженими,
нереалізованими. Що стосується міжнаціональних сімей, то вони звуження своїх життєвих можливостей відчувають
ще більше. Наслідком є велике природне бажання свободи, що штовхає людину до
віднаходження свого народу навіть коштом роз’єднання власної міжнаціональної сім’ї.
«Реалії є такими, що часто українська половина – чоловік чи дружина – не
зживаються з інонаціональними родичами своєї другої половини і це взаємне
несприйняття найближчих, чи найближчими родичами з обох сторін зосереджує
міжнаціональні сім’ї не на замкнутому трикутнику, а втягує в коло власного
життя», – говорить священик.
Альтернативою
є УГКЦ за кордоном. У храмі міжнаціональні сім’ї зустрічаються з розширенням
життєвих прагнень. Через відкритість нашої Церкви «багато осіб іноземного походження, котрі
через свою дружину, чоловіка прийшли у храм, почуваються прийнятими,
спілкуються з душпастирями, приступають до святих таїнств, практикують Ісусову
молитву», – говорить священик. Він також навів приклади служіння представників
інших національностей, зауваживши, що «приємно слухати угорців, які в Будапешті
супроводжують хоровим співом українську Літургію; румуна, який у парохії читає
апостола українською, а сам не знає цієї мови; американця, який роками дякував
на Літургії у Римі; татарів, які допомагають будувати храм – каплицю в Казахстані
тощо».
Про працю
Церкви у культурному плані говорить, що УГКЦ всіляко сприяє через святкування розширеному
поглядові на життя, можливості знайомства з іншими за допомогою організацій. «Пригадую,
як четверо італійців вивчали пісню «Рідна мати моя», щоб виступити на святі
перед своїми дружинами – українською публікою. Часто можна зустріти у різних
країнах напівафриканців у вишитих сорочках», – наводить приклади священик.
У сфері
просвіти міжнаціональні подружжя, що належать до УГКЦ за кордоном, «часто беруть
участь у прощах, пізнавальних поїздках, що дуже люблять, тому нерідко
відвідують в Україні нашу архітектурну і духовну спадщину, знаючи специфіку
християнського сходу. Вивчають українську мову, відшуковують в Інтернеті
актуальні новини, пов’язані з Україною, пишуть наукові праці, займаються
громадськими та благодійними справами», – говорить о. Василь.
Підсумовуючи, зауважив,
що Церква, звісно, не заохочує одружуватись із особами іншої національності, а
особливо іншої конфесії, чи навіть іншої релігії через різний менталітет та
інше сприйняття вічних цінностей, однак, «знаючи, що любов є вершиною сімейного
щастя, Церква робить різні спроби і підходи до міжнаціональних сімей, які
належать до різних конфесій і навіть релігій, щоб не відкинути, а обнадіяти, бо
участь міжнаціональних сімей у церковній родині розширює горизонти Божого світу
та відкриває кордони планети, яка називається Земля» – завершив о. Василь.
Нагадаємо, що Українську
Греко-Католицьку Церкву, окрім виконавчого секретаря ПМВ УГКЦ представляли
Григорій Селещук, голова Комісії у справах мігрантів УГКЦ, о. Богдан Тимчишин,
голова Комісії УГКЦ у справах родини. У їхніх доповідях йшлося про родину, її
складові, розуміння щастя, виховання дітей, проблеми і можливості існування в
умовах міжнаціонального подружжя.
Зорема
Григорій Селещук у своїй доповіді: «Виклики та адаптаційні резерви
полілокальних родин українських трудових мігрантів», запропонував новий термін
на окреслення вищезгаданих сімей – «полілокальна родина». Розповів про її
моделі та актуальні проблеми виховання дітей у таких сім’ях.
о. Богдан
Тимчишин у доповіді на тему: «Концепція щасливої родини: де і як її знайти» констатував,
що «ми стаємо свідками того, як родини втрачають сенс свого життя, гублять своє
щастя». Наслідком цього назвав злочинність молоді, втечу в Інтернет. Пошуком
щастя людини окреслив єдину можливість знайти його у Бога. Тому, на думку
доповідача, людина шукає його за кордоном у Церкві.
Іванна Рижан
|