Духовне розважання Молитва – це могутня зброя і велика охорона.
св. Іван Золотоустий
У наш час багато людей присвячує чимало
уваги молитві: молитві у храмі чи вдома. На тему молитви з’явилося досить
багато книг популярного і наукового характеру. Різні люди в різний час писали
і пишуть про молитву чи то на основі власного досвіду, чи на основі досвіду
інших. Нам відомо, що молитва є основою духовного життя кожного християнина.
Провадити духовне життя, як пише Марко Іван Рупнік, це означає «жити в Дусі
Святому». Молитва відіграє важливу роль у житті людини. Вона є тим містком,
який єднає її з Богом.
Святі Отці і східні духовні
письменники часто говорять про подвійну природу людини: зовнішню і внутрішню,
плоть і дух. Зовнішня людина є видима, тілесна, а внутрішня – невидима,
духовна. У творенні зовнішньої людини бере участь багато членів, а внутрішня
доходить до досконалості через свій ум, через увагу до себе, через страх Божий
і завдяки Божій благодаті. Так само і молитва є зовнішня і внутрішня. До
зовнішньої молитви належить та, яку чинимо відкрито, соборно, згідно з наукою
Церкви. Сюди належить і Церковне правило. Внутрішня молитва – молитва тайна,
яку твориться духом у комірчині власної душі, у серці, згідно із словами
Господніми: «Ти ж, коли молишся, увійди у свою комірчину, зачини за собою двері
і молись Отцеві твоєму, що перебуває в тайні» (Мт. 6:6). Отже, кожен із нас є
покликаний до молитви як зовнішньої, так і внутрішньої. У реалізації цих двох
видів молитви може допомогти наша сім’я, родина, яку ми створили або бажаємо створити. І
будьмо певні, що така молитва у сім’ї буде вислухана, бо сам Ісус Христос сказав: «де двоє
або троє зібрані в моє ім’я, там я серед них» (Мт.18,20). Тими словами Христос
обіцяє родині Свою постійну присутність. І
щаслива та родина, царем якої є
Господь, і де Він є центром родинного життя. В який спосіб кожна родина може запевнити собі Христову присутність? Це вона зможе осягнути через сталу
практику християнського життя, головною частиною якого є щоденна спільна молитва. Через таку молитву родинний
дім на короткий час перестає бути
звичайним домом, а перемінюється у
храм молитви. У такому домі щодня, наче дим кадила, зноситься до неба
молитва прослави Бога, молитва подяки,
прохання і перепрошення. Родина, яка
бажає, щоб у ній царював Бог, не тільки спільно молиться, але щонеділі
і у свята спільно віддає честь Богові через
свою участь у святій Літургії. І, щонайважливіше,
часто у Святому Причасті з’єднується з Христом. Тоді Господь стає не тільки
царем цілої родини, але й царем серця
кожного члена в родині. Також спільна
молитва в родині виховує дітей у любові до Бога, до батьків, до ближніх і в пошані до кожного авторитету. Із
таких дітей виростають добрі християни, добрі члени народу і держави.
На
заохоту Церкви своїх вірних до спільної молитви в родині найчастіше можна почути таку
відповідь: «Ми хотіли б мати спільну
молитву, але нема часу». Це пуста відмова! Де є добра воля, там на все знайдеться час. Треба тільки хотіти, хотіти і ще раз хотіти! Наведемо приклад
одного батька, який усвідомив силу, потребу спільної молитви. Одного разу священик-парох, відвідуючи своїх
парохіян, запитав: чи практикують вони в родині спільну молитву? На що
почув відповідь від батька, що на спільну молитву вони не мають часу. Тоді
священик звернувся до нього: «Якби ви, наприклад, з Божого Провидіння
знали, що через спільну молитву у вашій родині діти ніколи не хворіли б, то чи практикували б її?» — «О, так», —
каже батько. «А якби ви знали, – каже далі священик, – що ваша дитина
уникне небезпечного випадку в дорозі задля
спільної молитви, то чи тоді був би час на неї?» – «Очевидно» –.
Священик продовжує свої питання: «А якщо б
ви дізнались, що вам доведеться заплатити значну суму грошей, через те, що у вашій родині буде відсутня спільна молитва, то чи тоді
знайшовся б час на неї?». «О, певно,
що так». Батькові зробилося ніяково
і він запитав священика: «Але чому ви, Отче, ставите мені такі питання?»
«А тому, – відповідає священик, – щоб вас переконати, що тут недостатність
часу не є проблемою, але ваше мале цінування і розуміння спільної молитви. Боже благословення, яке спливає на родину через
спільну молитву є набагато важливіше, ніж усе те, про що я згадав» . Варто, щоб над тими словами подумала кожна наша родина, а тоді, маючи добру волю, завжди знайдеться
час на спільну молитву. Ця спільна молитва має супроводжувати нас
упродовж дня. Вона може проявлятися у таких моментах: спільна молитва перед
сніданком, обідом і вечерею, спільна молитва перед від’їздом у далеку дорогу
близької людини, а особливо спільна молитва у родинному контексті проявляється
на свят-вечорі перед Різдвом, коли діти з онуками приїжджають до батьків. Перед
вечерею мати готує дванадцять традиційних страв. Коли все готово, то вся родина
сідає до столу. Можна сказати, що цей вечір є символом єднання родини, символом
зберігання наших звичаїв. Усі торжественно чекають на першу зірку, щоб
розпочати вечерю. Але перед вечерею відмовляють молитву, яка є невід’ємним
елементом свят-вечора. Традиційно у нас моляться «Отче Наш» (перед трапезою) і
«Богородице Діво» (після трапези). Також на свят-вечір не забувають і за душі покійних членів родини. Для них ставлять
осібну мисочку з кутею на столі, бо вірять,
що сьогодні й вони беруть участь у
Святій Вечері, бо Свята Вечеря – це спільна вечеря всього роду. Навіть
мертві родичі мають у цей вечір зібратися
разом, щоб трапезувати цілим родом.
Наступного дня вся родина іде на святкове, різдвяне богослуження, щоб
подякувати Богові за цей прожитий рік, за всі блага і дари, отримані від Нього.
Адже сама назва Літургія, тобто спільна справа, говорить, щоб ми разом із цілою
родиною йшли до Церкви і творили молитву. Задумаймося, в даний час, чи є наша
молитва спільною? Чи веде вона до зближення з Богом, ближніми, близькими?
Степан БОБЕР. Релігійно-суспільний
часопис «Слово»
Дрогобицької
Духовної Семінарії
5(30) Листопад-Грудень 2006
|