«Ми не можемо ніколи сказати на якусь велику кривду, що нічого не сталося,
сталося, але це означає, що нам є що прощати», - говорить о. Олег Чупа,
референт у справах мігрантів та іммігрантів Самбірсько-Дрогобицької єпархії. У
переддень Великого посту у приміщенні Центру душпастирства молоді відбулася молитовна зустріч. Учасники
розважали над темою «Прощення».
У своїй катехизі священик зосередив увагу на
прощенні, яке, за його словами, часто є хибно тлумачене людьми і щодо якого
нерідко виникають різні запитання. Передусім зупинився на тому, що прощення є необхідним, але на помилку, яку
вчинила людина, їй треба вказати.
За словами священика, прощення не стосується наших
кривдників, «прощення, насамперед, потрібно нашій душі», – говорить о. Олег і
додає, що «це добре, коли кривдник просить пробачення, бо означає, що він теж
духовно почав зцілюватися, але це не є необхідною умовою нашого прощення», –
зауважує священик і закликає відпускати образу їз серця.
Наголошує, що позиція людини: «Я ніколи не прощу
тебе» насамперед руйнує саму людину. «Простити, – за словами духівника, – не
слабкість, і тільки слабкі не прощають». Також звертає увагу на важливості
визнання у правді того факту, що ми не можемо, не маємо сили часом простити. За
словами священика, людина «принаймні приймає у серце правильну думку, що не
може цього зробити, і гірше, коли заспокоює себе і не розуміє, в якому стані
вона перебуває».
Часом образа для людини стає зручністю. «Одна
відчуває, що образила, а інша, що є ображеною, отож, на думку другої, вона знаходиться
у «привілейованому становищі», яким може зловживати», – зауважує священик і
додає, що так починається моральний шантаж, неправда, в яку людина втягує себе,
щоб підгодувати свою гординю. «Ми маємо все робити так, як це робить Бог, як би
це непосильно звучало для нас», – наголошує духівник.
На запитання, яке часто ставлять люди: «Як
зрозуміти, що я пробачив?», відповідає, що по собі людина має пізнати, як це є,
коли вона перебуває в стані образи, яким є її спілкування з кривдником. Відтак
заохотив визначити для себе певні орієнтири, по яких маємо в часі зрозуміти, що
ми вже людині пробачили. «Зі своїми емоціями і почуттями ми маємо вміти
працювати», – говорить священик, звертаючись до спадщини святих отців, які
казали: «Якщо ти впав – ти маєш покаятися».
У підсумку звернув увагу на біль, який залишається
від образи, і зауважив, що відчуття цього болю, з яким людина часом не може
дати собі раду, не завжди може означати, що ми ще маємо образу. «Деякі рани
можуть тривати ціле життя», – говорить священик і додає, що важливо є захотіти
простити, «сама по собі образа не пройде», – зауважує духівник і наголошує, що
сенс у тому, щоб відбудувати відносини, не пам’ятати зла, робити кроки
назустріч, молитись за цю людину, не мати бажання помститися.
У підсумку зустрічі присутні у малих групах поділились
думками з приводу того, як кожен по-особливому переживає образи і прощення у
своєму житті. Відтак відбувся чин прощення і уділення благословення на Великий
піст.
Повідомила Іванна Рижан
|