Святий Єфрем Сирійський – творець цієї
молитви – жив у ІV столітті. Ще за життя його
цінили як великого вчителя духовного життя, мудрого проповідника, поета,
тлумача Св. Письма й оборонця Христової віри. Головною його домівкою була
печера серед скель біля міста Едесси (Сирія). Там св. Єфрем провадив суворе
аскетичне життя. Їв ячмінний хліб і городину, спав на голій землі; там і
написав він більшість своїх творів.
Його молитву необхідно практикувати з великою скрухою Духа і смиренням,
часто б’ючи поклони, бо, передана в такому дусі, вона може бути зрозуміла
тільки тим, хто чистим серцем шукає Господа. Недарма цією молитвою завершуються
всі постні богослужіння (крім суботи і неділі – непостні дні), цю молитву
практикують приватно зранку і ввечері у великопостному часі.
На перший погляд Єфремова молитва виглядає надто простою, щоб вважати 4
слова за найсуттєвіші для християнського подвизання у пості. Адже є «поважніші
гріхи», яких треба позбуватись і присвятити піст і молитву. Так думають ті,
котрі тільки стають на дорогу до Бога, «знайомляться» з Ним. Натомість, той,
хто вже розкаявся у явних грішних учинках, бажає присвятити благодатний час
посту на оздоровлення й ріст свого духовного мислення, власне ця молитва здатна
нас заглибити в серце і відродити до життя у Святому Дусі.
Найперше у молитві вживаємо «віджени від
мене», тобто: оборони, захисти, спаси, допоможи… Від чого? –
питаємось. Св. Єфрем показує грішний стан людини в 4 проявах:
1. Дух млявості,
або його ще перекладають за церковно-слов’янським – «униніє», як лінивство,
занепад духом, загальне знеохочення і зневіра, розпач, «опускаються руки»,
збайдужіння. Євагарій Понтійський переконаний, що цей стан є «найнебезпечнішим
демоном», бо збайдужіла і зламана людина не здатна йому противитись. В такому
стані проглядається цинізм, який, на всі добрі ініціативи, починання,
відповідає – «для чого?...»
Як вчасно не похопитись, не зібратись з силами і не повірити, тоді людина,
просто замикається в своєму «пекельному стані» або загружає його роботою,
гонитвою за грішми, алкоголем та т .ін. все одно цей стан повертатиметься у
вільний час, коли людина залишається наодинці з собою. І тому, молячись «дух
млявості віджени від мене», ми не ховаємось від того, що може надійти, а
заздалегідь приготовляємось на боротьбу з ним.
2. Дух недбайливості –
від церковно-слов’янського «небреженіе», означає також пустоту, неревність.
Сучасний світ так «дбає» за нас різними винаходами, а ми – за майбутнє дітей,
що часу на все замало. І ось приходить момент, коли ми оглядаємось навкруг
себе, а за нами – духовна пустка, бо ми не мали часу на вищу ватність. Можливо
й від того так поспішаємо, аби заглушити чимось внутрішню пустку? Але ж задля чого? Квартира, освіта, кар’єра… –
потрібне, але це за рахунок спустошення нашої душі. Юо немилим виглядатиме
красивий дім, освіта дитини, успіхи в праці, якщо душа наша не матиме спокою й
не могтимемо розкаятись…
3. Духом волелюбства – в
його прямому значенні, як бажання кимось керувати, не так уже й багато людей
обтяжені. У молитві владолюбство означає радше внутрішнє відношення до іншої
людини з погляду моєї користі, моїх інтересів. Хоч видається дещо дивним, але
то власне лінивство, нудьга, пустота, знеохочення наповнюють наше життя бажанням
панувати над іншими.
4. «Дух …пустослів»я віджени від мене».
Живемо в епоху, коли слова стають порожніми й забирають свободу людини. Світ
оснований рекламою. Засоби масової інформації цілеспрямовано забивають наші
голови чужими ідеями, змушують нас думати запрограмовано, переконують в своїй
правоті і без альтернативності вибору. Чого варта лише реклама із змістом,
мовляв, купуйте жувальну гумку… і вона дасть вам райську насолоду!? Можна, бех
перебільшення сказати, що світ захворів, отруєний пустослів’ям, яке, в
кінцевому рахунку, є обманом, а батьком брехні є диявол (пор. Ів. 8,44). Тому
св. Павло повчає, що «лихі розмови псують добрі звичаї! (1Кор. 15,33), а св.
Єфрем наказує: «Треба уникати пустих розмов і не спілкуватися з тими, які не
мають страху Божого; бо нічого корисного вони не говорять, нічого не роблять
для Господа, не бесідують ані про чесноти, ані про побожність, ані про чистоту.
Розмови їхні – смертельна пастка, порада їхня – безодня адова, зібрання їхнє –
погибель для душі».
Християнство вважає слово за високий божественний дар. Сам Бог – Слово.
Тому слово, отже, має силу творити красу, гармонію, культуру… в іншому
застосуванні слово може отруїти душу, наповнюючи її підозрою, завистю, страхом,
злобою, «За кожне пусте слово дасте відповідь» і «від слів твоїх виправдаєшся і
…будеш осуджений», – застерігає Христос. Кожен з нас дорого заплатив би, щоб
«зле слово», яке отруїло наше життя, ніколи не було сказане. З очищення й
відновлення слова у його правдивому значенні розпочинається очищення й
відродження нашого життя.
Великопостна молитва усвідомлює нас, що тільки з Божою допомогою – «Господи і владико життя мого» – ми можемо
позбутись млявості й лінивства, пустоти, владолюбства й пустослів’я.
Надалі молитва показує, за що боротись у пості, щоб з Христовим
воскресінням піднятись і нам з колін після покаяння.
І. «Дух же доброчесності… даруй мені…».
Наша церковно-слов’янська мова на означення цього слова має гарний
термін:»ціломудріє», як мудрість цілісності. Знаємо, що гармонійній цілісності
протиставиться розпад, розкол, відокремлення… Таке відбувається в нашій душі,
коли життя не співпадає з совістю, коли грішимо. Цілісність і є тою чеснотою,
яка привертає внутрішню гармонію душі і тіла, напротивагу пустоті і млявості.
2. Подай смиренномудрості
– просимо далі у молитві. Знову ж таки це слово складається з двох –
смиренність (покора) і мудрість. Багато людей неправильно вважають, що покора
означає приниження, беззахисність, рабство. Така думка нічого не має спільного
зі справжнім смиренням, якого Христос проповідував своїм життям: «…навчіться
від мене, бо я лагідний і смиренний серцем…» (МТ. 11,29) стоячи перед Пилатом,
Христос – не на свою користь – йому пригадує:»Не мав би ти наді мною ніякої
влади, якби тобі не було дано згори» (Ів. 19,11). Не від боязні і страху він
сказав правду Пилатові. Християнська покора – це свідчення правди, і в першому
чергу правди про себе самого. Правда ж ніколи не понижує, ані не применшує, а
возносить і очищує.
Смирення – це знання «свого місця» у середовищі, знання своїх реальних
можливостей (причому не занижуючи і не завищуючи): це мужнє прийняття себе зі
своїми здібностями і похибками. Тому смиренній людині прислуговує мудрість. Хто
вихваляється, той не задовольняється своїми реальними навиками і тому потребує
самореклами, аби бути «переоціненим». Св. Єфрем переконаний, що «Без
смиренномудрості марні всякі подвиги, всяка стриманість, всякий послух, всяка
убогість, всяка вченість».
3. Дух терпіння – це не
брак бажання боротись. І не бажання принижуватись. Це – віра, а точніше, довіра
й любов. Це не «махнути рукою», мовляв, з нього вже нічого не вийде. Як Бог на
нас не «відмахує рукою» після численних наших зневаг в його адресу, так
терпелива людина вміє чекати, надіється до останнього. Завдяки довго
терпеливості, зцілюється віра, бережуться сім’ї. скільки б людина не падала,
Христос вчить нас вірити у можливість піднятись, повернутись до свого світлого
буття. Терпеливість – це не пасивність до зла, це віра в можливість
виправлення, як Бог довіряє нам до кінця життя. І нарешті, терпіння – це віра в
добро.
4. Дух любові – це
кінцевий акорд молитви. В цім дарі міститься як невидимий двигун нашого життя,
так і його мета. Любов’ю все живе – без неї все помирає. Св. Павло переконаний,
що любов – довготерпелива, лагідна, не заздрить, не чваниться, не надимається,
не бешкетує, не шукає свого, не поривається до гніву, не задумує зла; не
тішиться, коли хтось чинить кривду, радіє правдою; все зносить, в усе вірить,
усього надіється, все перетерпить. Любов ніколи не минає (пор. ІКор. 13,4-8).
Кінцеве прохання Єфремової молитви – «…дай мені зріти мої прогрішення і не осуджувати
брата мого…». Святі отці любили повторювати, що людина, яка побачила свої
гріхи, є вищою від того, хто мав видіння ангелів.
Навіть для тих, хто практикуватиме покутну молитву, існує ще одна небезпека
– гордість. Вона є джерелом
зла. Часто чуємо перестерігання, що ті, які знають про покору, терпіння,
доброчесність, любов, часто ними прикриваються словесно. Отож, коли «бачимо
наші прогрішення» і «не осуджуємо інших», тобто, коли смирення, доброчесність,
терпіння й любов зійдуть на нас і творять одну цілісність, головний наш ворог –
гордість – буде знищений.
Отець Василь ПОТОЧНЯК, друковано в журналі
«До Світла», №3, 2004 р.
|