"Благообразний Йосиф, з древа знявши пречистеє тіло
Твоє, плащаницею чистою обвив і ароматами, в гробі новім, покривши положив". (Тропар Великої п'ятниці)
"І, скоштувавши оцту, вимовив Ісус: "Звершилось"; і,
схиливши голову, віддав духа"
(Йо 19, 30).
Так закінчив
своє життя Той, хто дає життя всьому створінню й підтримує при житті все, що
живе. Бог і Чоловік дозволив прибити себе до хреста й померти на ньому поміж
небом і землею - як виразний зв'язок між Богом і людьми, як "путь, істина
і життя" (Йо 14, 6). Через тебе, Христе, ми спасаємося й освячуємося!
Учитель помирав як людина, але з ознаками Всемогутнього Бога. Чому? Святий Іван
Золотоустий твердить: "Христос похилив голову не тоді, коли вже віддав
духа, як звичайно буває з людьми, а тоді віддав духа, коли схилив голову. Тим
евангелист показав, що Він Господь - Володар всього світу" (св. Ів.
Золотоустий, Бесіда 85 на Івана). Помер із широко розкиненими горизонтально до
землі руками - як знак, що бажає всіх нас обійняти, це - Його палка любов до
нас. Також слід бачити в тому велику іншу правду, котрої бажав Христос, а саме,
щоб зростала любов поміж народами й між конкретними особами (пор. Йо 13, 34).
Ці Господні руки так багато вчинили добра: помазували очі сліпим -і сліпці
бачили (пор. Мр 8, 25); доторкалися глухих вух - глухі отримували слух; брали
за руку померлих - вони оживали (пор. Мт 9, 25; Мр 5, 41; Лк 8, 54); торкалися
прокажених і тих, що в гарячці перебували, - і ті негайно очищувалися й
одужували (пор. Мт 8, 3; Лк 5, 13; Мт 8, 15); витягували потопаючого Петра з
води (пор. Мт 14, 31); благословили дітей (пор. Мт 19, 15; Мр 10, 16); творили
всякі чуда (пор. Мр 6, 2); піднімали поражених дияволом (пор. Мр 9, 27);
торкалися хворих - і вони оздоровлялися (пор. Лк 4,40); випростовували скорчених,
котрих дух тримав у недузі (пор. Лк 13, 13). Якого ще добра не вчили руки
Творця? Це ж Господні руки творили людину із земного пороху (пор. Бут 2, 7).
"Руки твої мене склали й створили" (Іов 10, 8), - оспівує Йов, а
людина жорстоко розправилася зі своїм Творцем, прибиваючи святі руки до хреста.
Так ти,
Господи, простягаєш до мене свої руки, щоб мене підняти, коли я лежу в гріхах;
підтримуєш, коли я хитаюся, щоб не впасти мені; переносиш або відштовхуєш від
безодні, коли я стою над проваллям... Багато, багато добра звершують твої руки,
о мій любий Господи, до сьогодні, і то для мене особисто, і за це все я дуже
дякую тобі і бажаю виявити свою шану до святих твоїх творчих рук. Ти, мій
Господи, спонукуєш мене своїм закликом, щоб я звернув увагу не тебе: "Гляньте
на мої руки та на мої ноги" (Лк 24, 39). І я бачу й усвідомлюю, що твої
руки пробиті та з дірами; але я не здогадався ще й до сьогодні, що ти спраглий
і не можеш напитися води, бо не маєш нічого, - а пробитими руками не можеш її
зачерпнути. А ти, Сину Божий, - джерело води живої (пор. Єр 2, 13). Своїми
руками, о Господи, не можеш напоїти спраглого з тієї самої причини, тому й
потребуєш моїх рук, щоб я допоміг тобі, і тим робиш мене своїми руками. Прости
мені, що до сьогодні я не розумів твоєї істини: "Усе, що ви зробили одному
з моїх братів найменших - ви мені зробили" (Мт 25, 40). Бажаю звертати
увагу й не проходити мимо тих, кого обіймають твої руки, а вони обіймають кожну
людину: немовлятко, виставлене на смерть, що не може оборонитися в лоні матері,
наркомана, бездомного, п'яницю, опутаних злим духом, злидарів, тяжко хворих,
помираючих, покинених у лікарнях і в'язницях та на вулицях й усіх інших. Твої
руки їх усіх пригортають, а я цього не розумію і досі заслуговую разом з іншими
на твій докір: "О безумні й повільні серцем у вірі" (Лк 24, 25).
Зміни мене, Всевишній Господи, обмий мене з мого беззаконня і дай ласку з
чистим серцем та чистою душею торкатися твоїх пресвятих ран, пам'ятаючи, що ти
перебуваєш у кожній людині. Втаємнич мене, Ісусе, у внутрішнє твоє життя. Ти,
Ісусе, помер на хресті, а "воїн вчинив наругу над твоїм мертвим тілом, що
гірше від самого розп'яття", - так висловлюється святий Іван Золотоустий
(Бесіда 85 на Івана). Прийми від мене обіцянку, котрою бажаю з якнайбільшим старанням
шанувати святі твої Таїнства. Дай мені пам'ятати, що Водою ми відроджуємося до
життя в тобі, а Кров'ю й Хлібом кормимося, щоб жити вічним щасливим життям (св.
Ів. Золотоустий, там само).
+ Ігор (Возьняк), Митрополит Львівський
Собор Св. Юрія, м. Львів, 21.04.2006
|