Сьогодні в євангельській
події перед нами постає апостол Тома - як людина, що не вірить, чи, може,
сумнівається? Напевно, більшість із нас уже в своїх серцях засудили його
вчинок. Мовляв, як так: постійно перебував з Христом, був свідком численних
зцілень та інших надзвичайно великих подій і сумнівається?
Для
нас потрібно й важливо зрозуміти наступне: учні Ісуса були всі між собою різні.
Кожен з них мав якісь свої слабості, недоліки. Пригадаймо запевнення апостола
Петра у тому, що він постійно буде разом із Спасителем, навіть якщо всі
залишать Учителя. Та за дуже недовгий час після цього тричі зрікається Господа!
А хіба серед нас нема сучасних послідовників ап. Петра, які запевняють Господа
про свою любов та вірність, а через якийсь час, не дотримуючись цього,
зрікаються Його? Чи хіба серед нас нема сучасних послідовників апостола Юди?
Усі ми зраджуємо Ісуса - і то на щодень по кілька разів! Чому дивуємось вчинку
апостола Томи? Апостол чисто по-людськи зреагував на слова своїх
братів-апостолів про прихід Воскреслого Спасителя через замкненні двері, про
рани на Його Тілі. Чи ми з вами не жадали б - так як і ап. Тома -
підтвердження, щоби розвіяти сумнів? Напевно, що так. Апостол Тома не мав віри;
він вимагає доказів. Й тоді Господь вдруге з’явився - для запевнення Томи, щоби
він міг доторкнутися до Його пораненого тіла. Саме тоді Тома отримав певні
знання. Він власноруч відчув рани від цвяхів на тілі Розіп’ятого, а також на
власні очі побачив Ісуса воскреслим із мертвих. Господь, звертаючись до Свого
учня, наставляє його, що найвище є певне знання, яке отримує кожна людина через
віру. При цьому не говорить про те, що віра й знання несумісні. Ісус пов’язує
блаженства не із знанням, а з вірою: «Блаженні ті, що не бачили і повірили»
(Ів.20.29).
Наші
знання у житті, як правило, підкріплені певним досвідом, який ми здобуваємо
власними силами. Не випадково Господь пов’язує віру з блаженством, бо віра - на
відміну від знань - дається людині не через її почуття чи внаслідок якихось
висновків розуму, а через дію всіх духовних сил, які є в людській природі.
Святитель Філарет (Дроздов) говорить: «Віра починається в розумі, хоча належить
серцю». Тобто, щоб ми це могли зрозуміти, віра в кожного із нас виявляється як
за допомогою розуму, так і через серце. Бо саме серце стає центром усіх наших
відчуттів. Звідси можемо бачити, що віра є своєрідним результатом устремління
та взаємодії всіх духовних сил людини: розуму, почуттів та волі. Святий Іван
Золотоустий говорить: «вірити в Христа – справа є досить важливою і для цього
потрібно мати не тільки людський розум, але й одкровення звисоти». А також
учитель Церкви Золотоустий каже: «віра - це якір природи, що бунтується; це -
тиха пристань людства; це - ясне дзеркало невидимого; це - найкращий вчитель
про Святу Тройцю».
Просімо,
щоби ласкавий Господь торкнувся наших сердець та дарував нам усім велику і
непохитну віру, щоби Ісус завжди міг про нас сказати : «Блаженні ті, що не
бачили і повірили» (Ів.20:29). Амінь.
Підготував Андрій Василиків kyrios.org.ua/propovidi/
|