Святий Єфрем Сирійський – творець цієї молитви –
жив у ІV столітті. Ще за життя його цінили як
великого вчителя духовного життя, мудрого проповідника, поета, тлумача Св.
Письма й оборонця Христової віри. Головною його домівкою була печера серед
скель біля міста Едесси (Сирія). Там св. Єфрем провадив суворе аскетичне життя.
Їв ячмінний хліб і городину, спав на голій землі; там і написав він більшість
своїх творів.
Його молитву необхідно практикувати з великою
скрухою Духа і смиренням, часто б’ючи поклони, бо, передана в такому дусі, вона
може бути зрозуміла тільки тим, хто чистим серцем шукає Господа. Недарма цією
молитвою завершуються всі постні богослужіння (крім суботи і неділі – непостні
дні), цю молитву практикують приватно зранку і ввечері у великопостному часі.
На перший погляд Єфремова молитва виглядає надто
простою, щоб вважати 4 слова за найсуттєвіші для християнського подвизання у
пості. Адже є «поважніші гріхи», яких треба позбуватись і присвятити піст і
молитву. Так думають ті, котрі тільки стають на дорогу до Бога, «знайомляться»
з Ним. Натомість, той, хто вже розкаявся у явних грішних учинках, бажає
присвятити благодатний час посту на оздоровлення й ріст свого духовного
мислення, власне ця молитва здатна нас заглибити в серце і відродити до життя у
Святому Дусі.
Найперше у молитві вживаємо «віджени від мене»,
тобто: оборони, захисти, спаси, допоможи… Від чого? – питаємось. Св. Єфрем
показує грішний стан людини в 4 проявах:
1. Дух млявості, або його ще перекладають за
церковно-слов’янським – «униніє», як лінивство, занепад духом, загальне
знеохочення і зневіра, розпач, «опускаються руки», збайдужіння. Євагарій
Понтійський переконаний, що цей стан є «найнебезпечнішим демоном», бо
збайдужіла і зламана людина не здатна йому противитись. В такому стані
проглядається цинізм, який, на всі добрі ініціативи, починання, відповідає –
«для чого?...»
Як вчасно не похопитись, не зібратись з силами і
не повірити, тоді людина, просто замикається в своєму «пекельному стані» або
загружає його роботою, гонитвою за грішми, алкоголем та т .ін. все одно цей
стан повертатиметься у вільний час, коли людина залишається наодинці з собою. І
тому, молячись «дух млявості віджени від мене», ми не ховаємось від того, що
може надійти, а заздалегідь приготовляємось на боротьбу з ним.
2. Дух недбайливості – від церковно-слов’янського
«небреженіе», означає також пустоту, неревність. Сучасний світ так «дбає» за
нас різними винаходами, а ми – за майбутнє дітей, що часу на все замало. І ось
приходить момент, коли ми оглядаємось навкруг себе, а за нами – духовна пустка,
бо ми не мали часу на вищу ватність. Можливо й від того так поспішаємо, аби
заглушити чимось внутрішню пустку? Але ж
задля чого? Квартира, освіта, кар’єра… – потрібне, але це за рахунок
спустошення нашої душі. Юо немилим виглядатиме красивий дім, освіта дитини,
успіхи в праці, якщо душа наша не матиме спокою й не могтимемо розкаятись…
3. Духом волелюбства – в його прямому значенні, як
бажання кимось керувати, не так уже й багато людей обтяжені. У молитві
владолюбство означає радше внутрішнє відношення до іншої людини з погляду моєї
користі, моїх інтересів. Хоч видається дещо дивним, але то власне лінивство,
нудьга, пустота, знеохочення наповнюють наше життя бажанням панувати над іншими.
4. «Дух …пустослів»я віджени від мене». Живемо в
епоху, коли слова стають порожніми й забирають свободу людини. Світ оснований
рекламою. Засоби масової інформації цілеспрямовано забивають наші голови чужими
ідеями, змушують нас думати запрограмовано, переконують в своїй правоті і без
альтернативності вибору. Чого варта лише реклама із змістом, мовляв, купуйте
жувальну гумку… і вона дасть вам райську насолоду!? Можна, бех перебільшення
сказати, що світ захворів, отруєний пустослів’ям, яке, в кінцевому рахунку, є
обманом, а батьком брехні є диявол (пор. Ів. 8,44). Тому св. Павло повчає, що
«лихі розмови псують добрі звичаї! (1Кор. 15,33), а св. Єфрем наказує: «Треба
уникати пустих розмов і не спілкуватися з тими, які не мають страху Божого; бо
нічого корисного вони не говорять, нічого не роблять для Господа, не бесідують
ані про чесноти, ані про побожність, ані про чистоту. Розмови їхні – смертельна
пастка, порада їхня – безодня адова, зібрання їхнє – погибель для душі».
Християнство вважає слово за високий божественний
дар. Сам Бог – Слово. Тому слово, отже, має силу творити красу, гармонію,
культуру… в іншому застосуванні слово може отруїти душу, наповнюючи її
підозрою, завистю, страхом, злобою, «За кожне пусте слово дасте відповідь» і
«від слів твоїх виправдаєшся і …будеш осуджений», – застерігає Христос. Кожен з
нас дорого заплатив би, щоб «зле слово», яке отруїло наше життя, ніколи не було
сказане. З очищення й відновлення слова у його правдивому значенні розпочинається
очищення й відродження нашого життя.
Великопостна молитва усвідомлює нас, що тільки з
Божою допомогою – «Господи і владико життя мого» – ми можемо позбутись млявості
й лінивства, пустоти, владолюбства й пустослів’я.
Надалі молитва показує, за що боротись у пості,
щоб з Христовим воскресінням піднятись і нам з колін після покаяння.
І. «Дух же доброчесності… даруй мені…». Наша
церковно-слов’янська мова на означення цього слова має гарний
термін:»ціломудріє», як мудрість цілісності. Знаємо, що гармонійній цілісності
протиставиться розпад, розкол, відокремлення… Таке відбувається в нашій душі,
коли життя не співпадає з совістю, коли грішимо. Цілісність і є тою чеснотою,
яка привертає внутрішню гармонію душі і тіла, напротивагу пустоті і млявості.
2. Подай смиренномудрості – просимо далі у
молитві. Знову ж таки це слово складається з двох – смиренність (покора) і
мудрість. Багато людей неправильно вважають, що покора означає приниження,
беззахисність, рабство. Така думка нічого не має спільного зі справжнім смиренням,
якого Христос проповідував своїм життям: «…навчіться від мене, бо я лагідний і
смиренний серцем…» (МТ. 11,29) стоячи перед Пилатом, Христос – не на свою
користь – йому пригадує:»Не мав би ти наді мною ніякої влади, якби тобі не було
дано згори» (Ів. 19,11). Не від боязні і страху він сказав правду Пилатові.
Християнська покора – це свідчення правди, і в першому чергу правди про себе
самого. Правда ж ніколи не понижує, ані не применшує, а возносить і очищує.
Смирення – це знання «свого місця» у середовищі,
знання своїх реальних можливостей (причому не занижуючи і не завищуючи): це
мужнє прийняття себе зі своїми здібностями і похибками. Тому смиренній людині
прислуговує мудрість. Хто вихваляється, той не задовольняється своїми реальними
навиками і тому потребує самореклами, аби бути «переоціненим». Св. Єфрем
переконаний, що «Без смиренномудрості марні всякі подвиги, всяка стриманість,
всякий послух, всяка убогість, всяка вченість».
3. Дух терпіння – це не брак бажання боротись. І
не бажання принижуватись. Це – віра, а точніше, довіра й любов. Це не «махнути
рукою», мовляв, з нього вже нічого не вийде. Як Бог на нас не «відмахує рукою»
після численних наших зневаг в його адресу, так терпелива людина вміє чекати,
надіється до останнього. Завдяки довго терпеливості, зцілюється віра,
бережуться сім’ї. скільки б людина не падала, Христос вчить нас вірити у
можливість піднятись, повернутись до свого світлого буття. Терпеливість – це не
пасивність до зла, це віра в можливість виправлення, як Бог довіряє нам до
кінця життя. І нарешті, терпіння – це віра в добро.
4. Дух любові – це кінцевий акорд молитви. В цім
дарі міститься як невидимий двигун нашого життя, так і його мета. Любов’ю все
живе – без неї все помирає. Св. Павло переконаний, що любов – довготерпелива,
лагідна, не заздрить, не чваниться, не надимається, не бешкетує, не шукає
свого, не поривається до гніву, не задумує зла; не тішиться, коли хтось чинить
кривду, радіє правдою; все зносить, в усе вірить, усього надіється, все перетерпить.
Любов ніколи не минає (пор. ІКор. 13,4-8).
Кінцеве прохання Єфремової молитви – «…дай мені
зріти мої прогрішення і не осуджувати брата мого…». Святі отці любили
повторювати, що людина, яка побачила свої гріхи, є вищою від того, хто мав
видіння ангелів.
Навіть для тих, хто практикуватиме покутну
молитву, існує ще одна небезпека – гордість. Вона є джерелом зла. Часто чуємо перестерігання,
що ті, які знають про покору, терпіння, доброчесність, любов, часто ними
прикриваються словесно. Отож, коли «бачимо наші прогрішення» і «не осуджуємо
інших», тобто, коли смирення, доброчесність, терпіння й любов зійдуть на нас і
творять одну цілісність, головний наш ворог – гордість – буде знищений.
Отець Василь ПОТОЧНЯК, друковано в журналі «До Світла», №3, 2004 р.
|