Сьогодні ми вступаємо в страсні дні
Господні, в час, коли згустилася темрява і коли піднімається зоря нового
світла, зоря вічності, зрозуміла лише тим, хто разом з Христом вступає в цю
пітьму. Це – темрява і напівморок, де змішалися правда й неправда, де змішалося
все, що лиш може бути змішане: Вхід Господній в Єрусалим, такий урочистий,
сповнений такої слави, водночас весь побудований на страшному непорозумінні.
Жителі єрусалимські зустрічають Спасителя Христа врочисто й радісно, тому що
чекають, що він звільнить Свій народ від політичного гніту; і коли з’ясується,
що Спаситель прийшов звільнити людей і весь світ від гріха, від неправди, від
відсутності любові, від ненависті, тоді від нього відвернуться з гіркотою, розчаруванням,
і ті, хто так урочисто його зустрічав, перетворяться на ворогів. На протязі
всього тижня темрява, сутінки чергуються з проблисками світла...
І ми повинні вступити в ці сутінки. Ми
повинні не лише з Христом, але разом з усіма тими, хто тоді Його оточував,
ввійти в ці дні і знайти своє справжнє місце в цій пітьмі і цих сутінках...
Крок за кроком ми можемо слідкувати за тим, що відбувається з Спасителем
Христом; але одночасно ми повинні поставити собі запитання:
де ми стоїмо, де стою я, особисто?
Що в мене спільного з Пречистою Дівою
Богородицею, Яка бачить, як Її Син йде на погибель, як згущається навколо Нього
ненависть, як кільце оточує Його; як страх і боягузтво, ненависть і неправда
поступово готують Йому смерть?
І як нам зрозуміти, що може переживати Божа
Мати перед лицем зради Юди, відречення Петра, втечі учнів, неправдивих свідчень
на Сина Її, суду неправедного, осміяння, побиття – і, на кінець, хресної смерті
Спасителя Христа?
Як ми на все це відгукуємося?
Коли ми почули про це в святому Євангелії,
коли ми чули звістку про це в церковній молитві і пісні – з чим виходимо з
храму?
Більшість з нас йде забутися, відпочити
душею й тілом, готуючись до наступної служби, або й зовсім ми йдемо в світське
життя. А страсний тиждень триває з дня в день, з миттєвості в миттєвість, – йде
без упину. Він як вогненна ріка, тече, палючим вогнем спалюючи все; одне
згорить, і нічого від нього не залишиться, крім попелу і ганебної згадки, а
інше встоїть, як золото і срібло...
Де
ми будемо тоді?
Як переживемо ці дні?
З чим вийдемо кожного разу з храму, і з чим
зустрінемо світле Христове воскресіння?
Воно – провісник нашої зустрічі в кінці
часів, нашої зустрічі після нашої смерті, з Христом, Який нас возлюбив до
хреста і Який нам поставив запитання: А ти?
Чи відізвався на все, що тобі було дано
знати про Божественну любов, втілену, розіп’яту, воскреслу?
Поставимо собі запитання про те, на кого з
апостолів ми можемо бути схожі? Чи на Тому, який говорив своїм апостолам:
Підемо з Ним і помремо з Ним, якщо потрібно?.. На Петра, який через страх
відрікся від Нього тричі? На Юду, який Його зрадив?
Де ми знаходимося в цьому людському
натовпі?
Хто ми?
Поставмо собі ці запитання кожного разу,
коли ми йтимемо з богослужіння, і тоді, можливо, щось прокинеться в нашій душі,
щось ворухнеться. Можливо, тоді цей Страсний тиждень стане і для нас, як в
минулому для багатьох, початком нового розуміння, нових переживань і нового
життя. Амінь
www.orthodoxia.org.ua
|