«Максим Березовський і Болонья» – це третя книжка Марії Винарчик-Струс, викладача-методиста культурологічних дисциплін Самбірського училища культури. Попередньо були видані книжки «Болонья. Історія. Пам’ятки культури» та «Чудотворні ікони Болоньї» (м. Івано-Франківськ, видавництво «Сімик», 2007). Кожна з них доповнює відомості про Італію, її Істрію, творче і духовне життя. Особливо цінним для нас є наведення фактів впливу європейської цивілізації на формування особистості Максима Березовського.
Традиційно високий рівень культурно-мистецького, зокрема музичного життя Італії, в значний мірі допоміг сину української землі, від діда-прадіда козацького роду Дмитру Березовському зійти на п’єдестал, вписати своє ім’я у список славетних світочів музики: Моцар та, Гайдна, Бетховена.
У запропонованій читачам брошурі про життя і творчість, трагічну долю геніального українського композитора, співака і скрипаля Максима Березовського викладач-методист вищої категорії, голова предметно-циклової комісії культурологічних дисциплін Самбірського державного училища культури і мистецтва Марії Винарчик-Струс подає статті, раніше друковані в Українському християнському часописі "Нова Зоря" (м. Івано-Франківськ) та газеті "Новини Самбора" протягом декілької років. Авторка надає нам докуиентально підтверджені факти з життя і творчості композитора, розповідає про його перебування в Італії.
Викладений матеріал умовно можна розділити на дві частини. Перша - "Італія - колиска європейської культури" з її найпершим у Європі університетом, незліченними соборами та храмами, які чудом збереглися до наших днів, бібліотеками, Колізеєм, великогою когортою поетів, архітекторів, письменників, геніальних музикантів та художниіків.
Друга частина - це "Італія і Максим Березовський". Перебуваючи в Італії, Марія Винарчик-Струс використала вільний від роботи час на ознайомлення з місцями перебування тут (протягом чотирьох років) Максима Березовського - визнаного майстра композиції. Своїми враженнями вона щедро ділиться з читачами.
Брошура проілюстрована копіями документів про навчання у Болонській філармонічній академії, протоколами складання іспитів, документами про сплату за навчання у відомого композитора та історика музики падре Джовані Батіста Мартіні (Джамбатісттісти Мартіні), власна музична бібліотека якого нараховувала 17 тисяч томів і вважалася найбільшою у Європі.
Документи підтверджують, що Березовський закінчив Болонську академію із відзнакою, був обраний членом Болонського філармонічного товариства.
Його екзаменаційна робота досі зберігається в архіві академії. Фотографії свідчать про те, що якраз в ці роки у Болонській академії навчався юний Моцарт і чеський композитор на ім"я Йозеф Мислівечек. Імена цих трьох геніїв написані золотими буквами поруч на мармурових скрижалях Болонської філармонічної академії. Оригінали деяких творів Моцірта та Березовського знаходяться у бібліотеці Академії-філармонії м. Болонья. Трагічна доля спіткала більшість творів Березовського. Вони або невідомі, або знищені. Але навіть ця невелика кількість, яка зберігається в рукописах або видана, принесла йому світову славу.
Трагізм долі Максима Березовського полягає в тому, що Російська імперія не змогла або не захотіла оцінити талант українського композитора. Його ноти за розпорядженням Катерини ІІ були спалені. Він не потрібний нікому. Його відверто зневажали, не намагалися знайти достойне застосування творчим силам митця, що призвело до його постійних нестатків, нервової недуги й передчасної смерті.
Книга М. Винарчик "Максим Березовський і Болонья" - це збірник статей, розрахованих для самостійного вивчення з культурології для вищих навчальних зщакладів культури і мистецтва І-ІІ рівнів акредитації.
Роман Паньків,
заслужений працівник культури України
|